Vardagsrutiner a la thai style

Igår körde jag alla barnen till skolan på familjemoppen, som vi hade tagit med oss hem från Thailand. Väl framme vid skolan upptäckte jag till min förvåning att allt var stängt, ja just det, jullov!!  Jag puttrade helt sonika vidare till Regnbågens förskola (ett dagis mina barn gick på när de var små) och försökte lämna mina barn där, ursäktade mig med att jag glömt att jag skulle lämna in lappen med tiderna för jullovet i rätt tid till fritids, så där fick de inte vara nu då. Jag jag bönade och bad
 "-kan de få vara här, snälla, så vore det toppen!" Till min stora lycka gick det faktiskt jättebra. Men så måste jag drabbats av svårt hjärnsläpp, jag gick och la mig alldeles i närheten, på gräsmattan vid Töllstorp, för att sola!! Gaaah!!!! Strax därpå kom såklart hela förskolan med barn och personal gående, de skulle på utflykt!! Jag skämdes som en hund och försökte springa och gömma mig !!! Exakt då, när paniken slog klorna i mig vaknade jag till min lättnad ur denna mardröm!!! 

Jag diagnostiserar detta som ett mycket svårt fall av hemreseångest!!! 

Tankarna på vardagen har börjat tränga på helt enkelt, och som vanligt blandas allt ihop i drömmarna. Thailand, skolan, barnen, lappar med tider och terminsstart! Vardagen helt enkelt. 
Visst är det knepigt att vi sliter och stressar så i vardagen för att få komma iväg några veckor om året för att söka lugn och ro. Då vill jag gärna ha så lite åtaganden som möjligt och vi i familjen kämpar med att försöka ta dagen som den kommer! För att klara att åka längre och längre bort, till så ensliga paradisställen som möjligt, måste spiralen hemma gå fortare och fortare!! Så vansinnigt knäppt egentligen. 

Nu blir utmaningen istället att ta med denna känslan hem till Sverige och vardagen. Att försöka behålla det inre lugn som kommit efter några veckors semester från vardag. Det kommer inte bli lätt, jag vet det, och det är inte säkert att jag klarar det, men att utmana mig själv och prova nya saker har jag alltid varit pigg på!! 
Taggar: Sydkorea, adopterad, familj, resa, vardag, vuxen;

Kommentarer :

#1: Camilla

Underbart hur man kan få ihop det ena med det andra i drömmarna men urkul att läsa! Vilken panik!
Visst är det underligt hur man kan stressa och jobba hårt för dessa få veckor varje år men väl där är det värt det.
Önskar er fortsatt härlig semester och sedan välkomna hem till snö och vinter.

Svar: Vi tar väl en thaikväll med KS när vi alla är hemma?? Kram
Monica

skriven
#2: Anonym

Haha, du är välkommen Monica med kidsen på flaket. Jag lovar att hålla dörrarna öppna i skolan😜 njut av semestern ett tag till👍👍

Svar: Tack, vad skönt att höra! Om alla körde dessa moppar skulle trafiksituationen vid skolan kanske kännas lite säkrare?! Eller kanske inte.....😳
Monica

skriven
#3: Jennie

Har följt din blogg ett tag. Spännande att få läsa dina tankar då vi har tre adopterade barn här hemma. Den äldste är från Vietnam och de två yngsta är från Thailand. Extra skoj att se era bilder från semestern. Vi brukar tillbringa en månad i Thailand då och då med att hyra hus och puttra omkring på familjemoppen. Förra december var vi just i Mae Phim och det bär tillbaka dit till sommaren.
/Jennie

Svar: Nej, vilket sammanträffande att ni varit här!! Vi var här även för tre år sedan, synd att vi inte träffar på varann!! Jag blir nyfiken på er familj! Det känns onekligen speciellt att vara i Asien. Önskar er en underbar sommarsemester här, och tack för att du följer bloggen!! Kram
Monica

skriven
#4: Anonym

Haha! Den när jag-vill-inte-åka-hem-till-vardagen drabbas jag ständigt av, tror vi måste ändra våra liv, Monica. Kunma trivas i vardagen som ju är mest är i livet! Men det är ju såååå härligt att slippa krav och måsten, då är livet så enkelt att leva 😊

Svar: Ja, det borde väl gå att få till det hemma med, men det är klart, alltid underbart att vara iväg. Hemresan närmar sig med stormsteg!! Få ta en lång träff och prata om alla äventyr, kram och hälsa alla🌴☀️😃
Monica

skriven
#5: Anonym

Vet inte varför jag blev anonym i det här inlägget, men det är jag, Cecilia, skriver från Cartagena i Colombia ☀️

Svar: 👍😃
Monica

skriven

Kommentera inlägget här :