Stockholm Tunnel Run

Måste få sticka emellan med ett litet träningsinlägg, som inte alls blev någon träning eller tävling. Träning är ett av mina intressen, och jag gillar att träna det mesta. Nu blir det mycket styrketräning, yoga, löpning och skidåkning och mindre av cykling, simning och bollsporter, men jag hoppas på mer golf och ännu mer yoga i framtiden, det är väl just tiden som är sätter stopp för mer utövande. Men men.... I helgen var det iallafall dax för det enda och verkligen enda Stockholm Tunnel Run!! Invigningslöpning genom de nya tunnlarna i Stockholm - Norra länken. Loppet ska aldrig mera arrangeras och jag och min man har varit anmälda till detta loppet i över ett år. Sist vi var i Stockholm för att springa fick jag vara publik pga en bihåleinflammation lagom till Lidingöloppet, och nu såg jag verkligen fram emot att delta i detta loppet. Men, pga en skada ska jag eller kan faktiakt inte springa. Ledsamt, men jag tänkte att jag kan ju iallafall gå. Dessutom skulle det vara konstverk i tunnlarna och att förena kultur och träning känns positivt!! Vilket lopp det blev !! Verkligen en upplevelse utöver det vanliga! Ca 42 000 anmälda löpare som skulle välla fram under Stockholma stad!! Massor av hög musik, alla klädda i neon gula västar och handskar, kallt och ruggigt väder men en varm och hjärtlig stämning!
 
 
Konstverket "Vatten" kom efter 2 km, det blev en ljusshow utan dess like men vågor som böljade fram, fiskar och båtar skapades av ljusstrålatna, och det kändes som vi var under vatten. 


Efter tre km kom vi till "Skogen". Stora träd och löv prydde väggar och mittremsan. 
Vid "Ängen" stod en kör och sjöng!! Färgglada fjärilar flög i taket. 
Plötsligt började det snöa, vi fick glögg och pepparkakor!! "Vintern" hade kommit till tunneln. När hinner man någonsin unna sig att dricka glögg och äta pepparkakor under ett lopp!?!! Mysigt. 
Konstverket "Vassen" såg super häftigt ut. Grönt lysande vass. 
Musiken var hög och inspirerande på många ställen, alla var glada, tjoade och hejade. Vid ett par tillfällen mötte löparna varann och då skreks det rejält åt varann "på andra sidan"!!! 
Fräckt att löpa/gå i en tunnel. 
Plötsligt hördes ett dovt mullrande ljud, som växte i styrka och tilltog och tilltog, vad kommer nu tänkte jag!! Plötsligt stod de där:

Ett jättegäng med slagverk av alla de sorter!! Dansade och spelade! Mäktigt värre!! 
Rasmus, Micke, Daniel och jag innan start i Värtahamnen.  
Vilket härligt och roligt lopp det blev trots att jag inte kunde springa, det kändes ok att gå, jag hann njuta av stämningen och ta bilder utan att hetsa, men visst är det lite ovant. Längtar tills jag kan springa igen.......blir det ett jubileums lopp i framtiden kan jag verkligen rekommendera att delta!!! 
Taggar: löpning, svensk klassiker, träning;

Kommentera inlägget här :