Lika som bär

Jag har träffat en hel del andra som är adopterade, det är vänner till mig, bekanta, vänner och bekantas barn eller syskon, arbetskamrater etc. Som jag skrev igår så är det ju fullt möjligt att faktiskt träffa eller har träffat biologiska släktingar utan att jag eller de haft en aning. I höstas skrev jag om ett par tvillingsystrar från Indien som lyckades hitta varann här i Sverige, en fantastisk händelse. Inlägget kan du läsa HÄR. 
 
Bild: Linda i röd tröja, annan kollega i svart. Jag är tyvärr inte med på bilden.

När jag jobbade på Centraloperation på Karolinska under 1990 talet (senare delen är värt att påpekas) så var vi flera stycken adopterade från Sydkorea som arbetade där. Av förklarliga skäl kunde en hel del andra i personalen inte alltid hålla isär oss. Det må vara förlåtet då vi ständigt gick klädda i likadana arbetskläder, operationsmössa och munskydd. Således var det bara ögonen som ofta syntes, och särskilt läkarna träffade oss nästan uteslutet i den munderingen. Det får ju ofta asiater höra, ni ser ju likadana ut allihop. Ja, vi är ju alla oftast svart eller mörkt brunhåriga. I alla fall så är det i vuxen ålder alltid spännande att prata om sin historia med varann, och få veta deras bakgrund och nuvarande familjekonstellation. Ofta, ofta genom åren har vi varit med om liknande upplevelser, samma bemötande och samma frågor från andra, just det som jag beskriver i denna blogg. Det ser jag att många gör på de forum för adopterade som jag är medlem i.
 
En av dessa sköna unga damer är Linda Jansson, fd operationssköterske kollega på KS. Den andra flickan kommer jag dock inte ihåg namnet på. Linda har gett sitt medgivande till denna medverkan, och kanske kanske kan vi se fram emot att få höras hennes historia. Hon har dessutom flyttat till Norge nu. Som jag kommer ihåg det var vi alla "hittebarn" , tagna till sjukhus och barnhem och sedan fosterhem för att därefter komma med flygeskort till Sverige. Då när jag insåg att vi alla hade samma bakgrund började jag misstänka att allt var en uppdiktade historier, och jag fantiserade ihop en hel konspirationsteori kring detta. Den får ni ta del av imorgon!!
#8/100
Taggar: AKF, Sydkorea, biologisk, blogg100, vuxen adopterad;

Kommentera inlägget här :