Det klassiskt svenska


Jag startade denna blogg för några år sedan med syftet att berätta om hur jag med min bakgrund som adoptivbarn blir bemött idag i Sverige, lite om hur jag upplevde det under uppväxten och om mina farhågor och funderingar hur det kommer att bli i framtiden för mig och min familj.

Världsläget är minst sagt väldigt bekymmersamt, det är säkert många överens om. Det ger upphov till mycket tankar och funderingar hos många, och etik och värdegrunder ställs på sin spets, rubbas och ifrågasätts, det är Sveriges verklighet att förhålla sig till. Detta är dock ingen politisk blogg och jag undanber mig politiska kommentarer, jag vill bara berätta att det utgör bakgrunden.


Vardagsrasismen och den ökade rädslan för främmande kulturer, religioner och hudfärger gör att vi alla påverkas. Att dessutom utseende mässigt tillräknats en grupp, kultur-språk- och beteende mässigt en annan ger upplevelser och insikter som jag tror varken den etniskt västerländska svensken, eller den med invandrarbakgrund kan få. Jag talar naturligtvis endast för mig själv och utger mig absolut inte tala för adoptivbarn generellt eller som grupp, men kanske kan det ändå ge en viss inblick i vad många får bemöta och uppleva, redan som barn, det som är positivt, och det som kan upplevas negativt! 

Jag valde att döpa bloggen till "En klassisk svenska 2.0" i ett litet försök att vara lite vitsig. Jag tycker att i Sverige 2016 så behöver inte bilden av en klassisk svenska nödvändigtvis vara blond och blåögd, utan även en brunhyad, svarthårig medelålders kvinna kan få kalla sig svenska! 

Alltså en uppdaterad version av en klassisk svenska- således version 2.0!! Utgångsläget för bloggen vill förespråka allas lika värde och rätt, oavsett ursprung, jag vill fortsätta hävda min rätt att kalla mig för svenska, jag vill bemöta den ökade vardagsrasismen, jag är också en  invandrare i ordets rätta betydelse, och vill också höja rösten för deras skull då det ofta innebär ett något sämre utgångsläge. 

Ett traditionsfyllt och ett mycket klassiskt svenskt landmärke är portalen i Mora! 

Resan till Nepal berör mig på många sätt, det är ett äventyr, det kan bli en sjukvårdsinsats, det blir säkert en vuxen moderlig insats för utsatta barn, men också en resa tillbaka till barnhem, föräldralöshet, fattigdom och övergivenhet! 

En klassisk svenska goes Nepal 2016!! 

Det är jätteroligt att så många följer bloggen igen, och en hel del är helt säkert nya här med anledning av min förestående Nepalresa!! 
Jag ska försöka skriva det mesta om den resan, från förberedelserna, vad vi gör och hur det är i Nepal, samt hur jag själv kommer uppleva allting!  Bloggen blir ett smidigt sätt att berätta och göra alla delaktiga! 

Jag uppmanar er verkligen att gå in och läsa mer om Stiftelsen Lööf Foundation på deras hemsida, på deras blogg berättar de om barnen på barnhemmet Home of Hope! 
www.looffoundation.org

Även jag och Morgan Young, min reskamrat och tillika volontär kommer att skriva på deras blogg under resans gång i den mån det kommer gå. Internettillgängligheten kommer få avgöra hur uppdaterad den kommer kunna vara. 

Bild på mamma och mig när jag var ca 9 mån och nyligen kommen till Sverige.

Även jag har fått bli en svensk sklassiker några gånger rent sportsligt! 

Taggar: Nepal, Sydkorea, adoptera, adoption;

Kommentera inlägget här :