Den lycklige

"De ensamma" - en dokumentär om adoptivbarn som sändes på SVT 2 igår kväll. En mycket sevärd och bra dokumentär som tar upp många av de tankar och känslor som säkert de flesta av alla oss 60 000 internationellt adopterade som lever i Sverige, har eller har haft under stora eller mindre delar av sitt liv. 

De intervjuade berättade om utsatthet, ensamhet, att inte tillhöra något sammanhang, att vara annorlunda och känna sig udda. Många mår dåligt, känslan och tanken på att blivit övergivna och förlorat sina biologiska föräldrar har satt djupa spår. Det berättades att den vanligaste dödsorsaken bland internationellt adopterade är självmord. Inte så positivt.....
Fast efter lite kritiskt tänkande kommer man snart fram till att det är inte så många som hunnit dö av hjärt-kärlsjukdomar eller stroke. Vi är ju en grupp där vi äldsta är i femtioårsåldern, så många dödliga sjukdomar har ju faktiskt inte hunnit drabba oss än. I vilken ung population är inte självmord den vanligaste dödsorsaken? 
 
Titta gärna på dokumentären, länken finns HÄR, den var riktigt bra, tänkvärd och på sitt bitterljuva sätt ganska sorglig. Jag har också tänkt och känt allt det, och kan känna igen mig i det mesta. Men jag kan inte låta bli att berätta för er att om jag varit huvudpersonen, eller gjort filmen så skulle rubriken varit "De lyckliga" eller "De älskade". Nu är ju detta min blogg, så här kan jag ju vara huvudpersonen.
 
 

Att blivit övergiven, bortlämnad och kanske oälskad lämnar onekligen spår, så är det, men varför skulle ett år av mitt liv betyda mer än resterande 44 år? Jag har varit älskad, önskad och trygg varje dag sedan jag kom till Sverige.

 
Mina föräldrar fick liksom inga adoptivföräldrar kunskap eller någon information om ursprungslandet, hur de skulle hantera frågor och tankar, det var ett barn i famnen på flygplatsen. Det var så på den tiden, man har lärt om och lärt sig annat, och idag går det inte till så. Det kanske inte blev det bästa. Men det förlåter jag den tidens okunskap. Så är det i allt. Jag tänker på mitt yrke som barnmorska. Förr skulle alla förstföderskor klippas, alla skulle ett tag ha ryggbedövning, en period skulle alla bebisar flaskmatas. Vi trodde vi gjorde rätt, idag vet vi bättre. Vi får förlåta oss själva, för vi visste inte bättre. I ambulanserna lastade vi patienter och körde till sjukhus utan mediciner och behandling, det gör vi inte idag. Men så var det för inte alls länge sedan. Jag tänker att alla adoptivföräldrar gjorde sitt bästa, liksom jag idag gör mitt bästa med mina barn. När de växer upp kommer de säkert på saker jag borde gjort annorlunda, men jag visste inte bättre, min intention var den bästa, jag älskade mina barn och det är "good enough!"
 
 

Har jag blivit mobbad? Förnedrad? Slagen? Velat ta mitt liv? Ja, det har jag, liksom de flesta någongång säkert blivit eller känt. 

Är det för jag är adopterad? Kanske.
Hade jag fula byxor eller fel skor? Möjligt.
Var de som utsatte mig för det elaka, tanklösa, osäkra och ouppfostrade. Absolut!
 
Vill jag söka mina rötter, ursprung, åka tillbaka till Sydkorea. Ja, det vill jag gärna.
Jag har gjort DNA test och är både förväntasfull och nyfiken, men det är bara en av alla spännande saker som händer i livet. Så bra och roligt att möjligheten finns. 
 
Beror min önskan att ge mig ut i världen och hjälpa andra på att jag som adopterad är rotlös, rastlös, och vill ge andra föräldralösa barn en chans bara för att jag själv blev föräldralös? Kanske. 
Eller så beror det på att jag är nyfiken, äventyrslysten,och  älskar att träffa nya människor i konstiga annorlunda sammanhang.
 
Idag har vi som är annorlunda, flerspråkiga, mångkulturella världsmedborgare så många möjligheter. Idag är allt som var skrämmande, främmande och udda en fördel, kan ge framgång och ses som något positivt. Jag skulle vilja uppmana alla adopterade, invandrande, utvandrande, nya i landet att istället se det positiva och starka i att skilja sig lite från mängden. Att smälta in i omgivningen är bara en fördel om du tänkt mörda någon, annars kan jag inte se någon fördel med det. 
 
De känslor och tankar som får näring och syre växer. Den varg som matas vinner! Allt är föränderligt. Att låta en negativ tanke eller känsla styra hela sitt liv känns sorgligt.
Jag känner mig i grunden lycklig, trygg,  älskad och önskad varje dag. Jag blir såklart arg och ledsen som alla, men i grunden finns denna självklara känsla. Jag lever i fred, är frisk, har barn, syskon och föräldrar, och en stor skön släkt, jag har tak över huvudet, råd att äta allt för gott och kan ge mina barn de de behöver. Jag har jobb, fritid, vänner och sammanhang. Jag är en lycklig medelålders klassisk svensk asiatisk kvinna i Sverige 2017! 
 
Nedan följer en bild från barnhemmet Home of Hope i Nepal, jag var där isept 2016 och maj 2017. Så härliga barn som mitt hjärta klappar lite extra för. Det känns som jag fått chansen att ge igen lite av något gott som hände mig till andra föräldralösa barn.
 
 

Mina fina föräldrar.

 

Kommentarer :

#1: Anonym

Så oerhört bra skrivet!! Önskar att alla kunde tänka så. Såå synd att du inte var med i programmet och gav perspektiv. / Sofie- adopterad 78 och adoptivmamma.

Svar: Tack ska du ha!! Skönt att även du som adopterad kan känna igen dig i det jag skriver och känner. Roligt att du följer bloggen. Kram
Monica

skriven
#2: Jag och mina loppor

Så fint och tänkvärt, tack för att du delade med dig med ett annat perspektiv. /Linda, som hoppas att få ett barn genom adoption

Svar: Tack! Lycka till med adoptionen, roligt att du följer min blogg. Monica
Monica

skriven
#3: Anonym

Tusen tack för ditt blogginlägg! Nu känns det bättre i mammahjärtat. //Mamma till tre önskade, älskade och förhoppningsvis lyckliga barn som är adopterade.

Svar: Vad skönt!! Tack för en fin kommentar, jag tror säkert alla tre kommer växa upp och känna sig trygga, önskade och älskade. Kul att du läser bloggen. Kram
Monica

skriven
#4: Anonym

Stort tack! Jag vill min lilla älskling allt och tycker bara det är positivt med så många möjligheter det innebär att han får tillgång till två kulturer. Jag hoppas att han kommer att återvända till sina rötter, kanske jobba där men alltid känna att mamma och Sverige tillhör honom. Jag tänker mig inte honom som ensam och blev ledsen över programmet. Rolfs, äventyrlig och okonventionell har jag själv alltid varit. Men jag är inte adopterad utan uppväxt i s k vanlig familj med två underbara föräldrar. Jag kände att programmet var en aning onyanserad och borde tagit upp något om den positiva förändring som skett med utbildning och medvetenhet hos adoptivföräldrar.

Svar: Tack för en bra och fin kommentar, roligt att du läser bloggen. Vad roligt att få ta del av alla era olika erfarenheter och tankar. Kram
Monica

skriven
#5: Anonym

Så fint skrivet, klokt och nyanserat . Tack!

Svar: Tack ska du ha 😊
Monica

skriven
#6: Marie

Tack för ett jättefint inlägg! /Marie


Svar: Tack Marie!
Monica

skriven
#7: Anonym

Tack för ditt välformulerade och eftertänksamma inlägg, det betyder mycket att få läsa om dina erfarenheter.

Svar: Tack, vad skönt med all positiv feedback, för det känns alltid nervöst och sårbart att lämna ut sig.😊👍🏾 Monica
Monica

skriven

Kommentera inlägget här :