Åter mot Nepal

Om en vecka är jag åter i Nepal, i byn Ratankot och hos barnen på barnhemmet Home of Hope ❤ det ska bli fantastiskt att få göra resan dit ihop med Morgan och Lööf Foundation en gång till!!  Jag är väldigt förväntasfull och längtar så efter att få träffa och krama om alla tolv barnen, Asha och Shyam igen!! 


På bilden ser ni Laxmi som ni är sex år, hennes pappa dog när hon bara var ett par månader gammal, hembyn ansåg att hon hade dålig karma, och mamman kunde inte längre  ta hand om henne. Hon har nu bott på barnhemmet i ett år, är en alldeles underbar, glad och sprudlande liten sexårig flicka som är så glad över att kunna få gå i skolan, äta sig mätt och ha en säng att sova i. Jag längtar efter att åter få krama henne, säga att hon är viktig och kan göra något med sitt liv ❤❤❤

Ni är många som vet, och var med redan i höstas när jag åkte dit för första gången. Det är alltså ett barnhem som är uppbyggt av Lööf Foundation, som är en svensk stiftelse från Mariestad. Sophie Lööf är kvinnan som grundat allt, det är en mycket driven, generös och varm kvinna, som ägnar mycket tid åt många olika välgörenhets projekt i Sverige och internationellt. Läs gärna mer om organisationen på deras hemsida. 


En del av er kanske kommer ihåg den fina och fantastiska välgörenhetskonsert bandet "Slow Train Coming" ordnade i Hyltans missionshus i Gnosjö i höstas, tillsammans med musikern Thomas Lundell och sångerskan Sara Sigvardsson. Nu ska alla de insamlade pengarna investeras i solpaneler till barnhemmet så de får lite mer regelbunden el i huset. Elektriciteten fungerar väldigt sporadiskt i byn, oftast någon timme på morgonen och någon på kvällen. Det finns också förhoppning om att kunna köpa en varmvatten beredare så de ska kunna få varmt vatten. 



Tanken är att jag och Morgan också ska organisera och bjuda alla barnen i byns skola på ett mål mat. De är ca 100 st. I höstas gick alla barnen i en tältskola, men nu har de fått inviga och flytta in i en helt nybyggd skola av sten och tegel!! Det ska bli spännande att se. Sist tillbringade jag en hel del tid i skolan som lite tillfällig "skolsköterska". 


Det finns en liten förhoppning om att också kunna hjälpa till med material och att uppföra ett enklare hönshus och köpa in lite höns. Maten är mestadels vegetarisk, i februari i år sponsrade Hestas Lundins Kök ett växthus som nu bidrar till en mer varierad matsedel. Det vore fantastiskt om de kunde få lite ägg och kanske då och då få en kyckling     

Vill ni vara med och hjälpa till även denna gång, så går det bra att swisha till mig 070-515 82 42 eller göra en bankinsättning på Handelsbanken 6720-4136 100 71, märk med Nepal och skriv ert namn, särskilt viktigt om ni sätter in på kontot. Det är såklart ok att vara anonym också. Tusen tusen tack!! 


Det kommer vara svårt att uppdatera på bloggen, det var svajigt med wi-fi uppkoppling. Blir det tillfälle så var instagram enklare så följ mig gärna där om ni vill följa mig under resans gång, som denna gång varar i ca 2,5 vecka. Jag heter hellstromgnosjo på Insta, offentlig profil, och helt ok att dela inlägg etc. 

Tack för att ni tänker på mig även denna resa. Det är så spånnande, roligt, jobbigt och läskigt men ger så otroligt mycket glädje, lycka, äventyr, nya insikter om människor, livet och inte minst om sig själv.

Namaste!! 🙏🏾

Kommentera inlägget här :