Gemensamma nämnare

Det är spännande att träffa vänner och bekanta som berättar sina livshistorier, tankar och historier. Jag tror att många tänker att man är ensam om sina tankar men när man väl börjar fråga och berätta så finns det fler som tänker liknande, eller ger nya dimensioner och infallsvinklar. Härliga, sprudlande Maria och jag är vänner, läs hennes historia här nedan. Tack Maria för att du tog dig tid och ville dela med dig av din berättelse och dina tankar. 



"För några veckor sedan träffade jag Monica och hennes fina barn. Vi fikade och pratade om adoption. Monica bad mig skriva ner lite tankar men att blogga är inte jag, men jag ger det ett försök. 


Mitt första möte med Monica var hos vår vän Marie. Monica hade en svart klänning och en bebis i magen. Det är så jag minns vårt första möte för 9 år sedan.  Att Monica också var adopterad ägnade jag inte en tanke åt. Hon är lika svensk som jag. Det är först efter att Monica börjat blogga som jag upptäckte att hennes frågor och tankar var väldigt lika mina frågor och tankar. Helt plötsligt slog det mig att hon är som jag. 


Att någon tilltalar en på engleska för att kolla om platsen intill är ledig eller att man blir uppropad i ett väntrum. Jag har mitt srilankesiska namn sist och oftast skrivs det bara ut med ett N. Mitt första namn är Stina. Ingen kollar på mig utan blickarna skickas mellan andra svenskar och då är det roligt att högt säga JA. 

Jag kom hit till Sverige, Hestra närmare bestämt när jag var 5 månader men för att inte förvilla någon tillägger jag året 1982 för att slippa kommentarer som  - kom du för 5 månader sedan och kan så bra svenska efter så kort tid. Ibland kan man skratta åt det men ibland blir man trött på det. Varför skulle det vara en omöjlighet att kunna svenska så bra på så kort tid. Jag kanske är språkgeni!!

Bild: Marias första passbild. 

Mina adoptivföräldrar kom
 och hämtade mig i Sri Lanka, det var min mamma, pappa och min storebror som adopterats några år tidigare även han ifrån Sri Lanka. Mitt namn var Nimanka men jag fick mitt svenska namn Stina Maria Alexandra Nimanka Gillgard. Vad jag vet är jag född 26 december 1981. Jag vet inte så mycket mer, har en bild på min biologiska mamma och jag tror det finns ett namn på adoptionshandlingarna. Jag har aldrig haft någon stor längtan att söka rötter osv men skulle gärna åka tillbaka för att se det vackra landet. 

Jag har min fina vän Sara här i Sverige, hon är adopterad från samma barnhem. Vi hade samma rum på barnhemmet, och hennes föräldrar fick informationen när de var där för att adoptera henne, att ett annat svensk par skulle hämta flickan i sängen bredvid i maj. Saras pappa tog en bild av mig och tog med den hem för att visa mina föräldrar. Jag är så glad och tacksam att vi kom hit till Sverige båda två och för att vi än idag har kontakt. 

Bild: Stina Maria Alexandra Nimanka 

När jag själv blev mamma för snart 8 år sedan dök det upp en och annan tanke, undra hur min biologiska mamma mådde och hur hennes tankar gick när hon lämnade bort mig, eller som Monica sa OM det nu var hon som lämnade bort mig eller var det någon släkting 
som  inte tyckte att hon skulle behålla mig. Mamma och pappa har alltid sagt att hon var fattig och inte hade pengar. Men om det i verkligheten var så vet jag inte. Att ge upp ett barn är oförståeligt, men jag är så tacksam för att hon gjorde det, för jag fick de bästa föräldrarna man kan tänka sig. 

Jag och Monica pratade också om våra biologiska pappor. I mina tankar finns han inte, eller rättare sagt jag har inga tankar om honom. Aldrig någonsin. Jag har enstaka gånger tänkt på honom men eftersom jag inte vet något namn eller har någon bild så finns han inte. Varför tänker jag inte på honom som jag ibland gör om min biologiska mamma? Frågorna borde ju vara lika viktiga, vem han var, hur han ser ut osv. Men jag har inte de funderingarna alls. Han kanske inte ens vet om mig?! Men dessa tankar finns knappt inte. 

 

Bild: Wilma, Ludvig och Gustaf.

Att få egna barn är absolut ingen självklarhet men min önskan var ju det såklart. Att få nå
got som är mitt, som liknar mig och påminner om mig. Vår stora kille Gustaf som är 8 år är såklart inte alls lik mig. Han har fått Peters hårfärg, haka och ögonen var blå hans första halvår. Ovanligt sa alla eftersom brunt är dominant. Idag har han grön/grå ögon och huden så där sommarbrun. Han är inte så värst lik mig på utsidan, men till sättet faller äpplet inte alls långt från trädet. Tänk att gener på insidan kan vara likheter man inte alls tänker på. Sen har vi vår flicka Wilma som är 6 år. Hon är mer lik mig till utsidan och jag kan se glimtar av det ibland men till sättet är som sin pappa. Smart och genomtänkt! Till sist har vi vår Ludvig, han är 4 år och är en kopia till utseendet av Peter. Men till sättet är han mer egen och svår att placera. Han har nog fått lite från oss båda kan jag tänka mig. Men att få ha mina älskade barn hos mig och få glimtar i vardagen som påminner om mig genetiskt är häftigt. 

Bild: hela familjen Gillgard. 

Jag är så tacksam att få ha en vän som Monica att dela mina tankar med henne och se att vi tänker lika och upplever en hel del lika saker i vardagen. 

Tack Monica för att jag fick äran att skriva på din blogg. Du är en fantastisk kvinna, förebild och vän!

// Maria"

 

 

 

 

Taggar: adopterad, biologisk, familj, gener, vuxen adopterad;

Kommentera inlägget här :