Kloka kvinnors kunskap

Jag har fått förmånen att få träffa en kvinna som har lång erfarenhet av Nepal, dess kvinnor, kultur och traditioner! Gissa om jag känner mig berikad och glad! Genom en släktings kontak så fick jag kännedom om denna fantastiska Solweig Wahlström i Huskvarna, en barnmorska och vårdlärare, som har arbetat och bott i Nepal, Katmandu, till och från under många år! Hon har arbetat på kliniker, sjukhus och skolor. All den kunskap och erfarenhet som denna kvinna besitter tänkte jag helt enkelt att jag behövde få del av inför resan, så jag frågade om hon inte hade lust att ses, och som tur var ville hon dela med sig till mig med sin tid och erfarenhet!  😊🙏🏾
Vilken klok kvinna!! 


Vi samtalade länge, de som känner någon av oss har säkert inte svårt att föreställa sig det. Vi pratade såklart Nepal, om det underbara  folket vi båda blivit så förtjusta i, den grymma och förödande vackert storslagna naturen, barnafödslar och kvinnohälsa, kultur, tabun, seder och sätt,  men också om de svårigheter som uppstår när ett samhälle under utveckling, så gärna tar till sig allt som kommer från Västvärlden, utan att ha samma möjligheter att ta hand om konsekvenserna, eller har samma tankesätt och traditioner som vi i väst har. Dessutom är ju inte allt bra det vi gör eller tillhandahåller i väst Det är jätteviktigt att inte glömma, och en anledning till varför jag så gärna ville träffa Solweig och prata om just detta. Jag vill vara mån om att jag på ett respektfullt sätt kan få förtroende att ge råd, och om jag kan kanske de underlätta deras vardag och undvika att de blir sjuka eller sjukare. Det är en svår balansgång, och kommer ta tid. Ämnen som för oss kvinnor i Sverige är helt normalt att tala om, och för oss barnmorskor i synnerhet och gärna talar om, som mens, sex, preventivmedel, underlivsbekymmer är jättesvårt att tala med nepalesiska kvinnor om berättade Solweig. Det blir naturligtvis en utmaning! 

En annan klok kvinnas kunskap som jag fick del av var min gode vän och kollega Eva, som förutom en mångårig erfarenhet som barnmorska, även arbetat som skolsköterska. Jag konsulterade henne i vadarn gäller för en skolhälsoundersökning, och hur den bör utföras, vi pratade om utslag, ohyra, pubertet och en massa annat spännande över en varm kopp chai i skenet av tända ljus och utsikt över Nästasjön. En energigivande kväll innan jag gick på nattskiftet på förlossningen igår. Nu ska jag sova gott efter en natt då världen berikats med ännu fler världsmedborgare och framtida kloka kvinnor! 


Taggar: Home of Hope, Nepal, enklassisksvenskagoesnepal2016;

Kommentera inlägget här :