Sjukvård i Nepal

Det är så skönt att slippa välja mellan att betala sin sjuka mammas mediciner och sjukhusräkningar, eller om jag ska kunna ge mina barn mat imorgon också. Allt för många människor i världen tvingas göra detta val, Nepal är inget undantag. Den som är sjuk betalar vad det kostar. Det finns ingen skatt, så sjukvård liksom skolavgifter bestals när man nyttjar det.  utan det gäller att ha råd att bli sjuk. Även om mediciner är billigt i våra ögon sett så  kan det innebära att sjukvård måste avstås, eller att barnen måste sluta skolan, man måste sälja djur och byta bostad, med följden att man blir ännu sjukare så småningom.

 
 

Vi hämtade några av barnhemsbarnen på sjukhus när vi anlände Nepal. De hade feber och halsfluss och behandlades med antibiotika intravenöst. I  Sverige försöker vi ju avstå från att behandla dessa sjukdomar med antibiotika så långt det är möjligt för att undvika att resistens utvecklas. Här kommer lite bilder från sjukhuset. Alla är tillfrågade om det var ok att vara med i bakgrunden på fotona. Sjukhuset ligger  mittemellan Katmandu och byn Ratankot, det var närmsta sjukhuset för byborna. Det tog ca 2,5 -4 timmar skumpig bilfärd, beroende på väglag. Sjukhuset hade fyra sängar, ett undersökningsrum och en röntgen. Ett litet laboratorium, väntrum och apotek.

 

.

 
 

Jag utförde mest hälsoundersökningar, på små barn, skolbarn, Home of Hopes barn och lite andra bybor som kom förbi eller sökte upp mig så jag fick följa med på hembesök. 

 

Som jag skrev tidigare så köpte jag massor av mediciner för pengar ni alla varit med och donerat. Jag delade ut till privat personer, men skänkte också både mediciner, förband, och annan medicinsk utrustning till den lilla hälsokliniken i byn, en större klinik och till Home of Hope. De har fått ett välfyllt medicinskåp också!! På bilden ses sjuksköterskan på den lillakliniken och de ganska tomma hyllorna med sjukvårdsprodukter hon hade för att kurera byborna. Jag delar ut medicinen och sjukvårdsproduterna jag köpt på de nedre av bilderna. De vitklädda herrarna tillhörde en fransk organisation som åkte runt bland avlägsna byar och levererade material till olika kliniker och sjukhus. Jag kunde skicka med lite sjukvårdsmaterial med dem till en annan klinik som var lite större än by kliniken i Ratankot.

 

Många lider av svår ledvärk efter att burit tungt i många år. De har förstörda ryggar och leder, en del har värkt sönder, andra har skadat sig och det har läkt fel. 

 

Allt kan naturligtvis bli bättre men det är bara att konstatera att vår sjukvård i Sverige är helt fantastisk! 

 

En bild på vår nya fina ambulans får symbolisera vår fina sjukvård!! Här kommer även en bild på mig på väg till ett hembesök i Nepal!! 

Kommentera inlägget här :