The Fortress Sweden Uganda

Ett fantastiskt möte som resulterat i ett spännande  äventyr !! 

 
För drygt ett år sedan fick jag nöjet att möta lilla Cloe. Jag fick vara med just i det magiska ögonblick då hon tog sitt första andetag, och just då bestämde sig för att göra Evelina och Andreas till föräldrar. Evelina visade sig vara en härligt, energifull och sprudlande ung kvinna som drev ett projekt i Uganda för gravida tonårs flickor!! Tycke oss emellan uppstod.......
 

The Fortress Sweden är en svensk stiftelse som tillsammans med organisationen Woman Of Purpose International W.O.P.I, driver hemmet The Fortress i Kampala, Uganda. Det är ett akut boende för flickor i tonåren, där de får bo runt sin beräknade förlossning för att få hjälp och stöd praktiskt, medicinskt och socialt. 

 

The Fortress har plats för ca 10 st flickor, men håller nu på att samla in pengar för att kunna bygga ett större hus. Behovet är enormt. På plats verkar barnmorskan Josephine, detta är i mångt och mycket hennes verk och dröm. Hon är från Uganda, kan språken, kulturen och har många kontakter, med sjukhus, kvinnor i slummen och flickorna. Hon bor på hemmet, sköter hembesök, mödravård, utbildning och uppföljningar. 

När flickorna åker till sjukhus för att föda måste de ha med sig sterila handskar till barnmorskan, rakblad att skära av navelsträngen, bindor och underlägg som samlar upp blod och fostervatten. Tänk att vara 16 år, kanske våldtagen, ofrivilligt gravid, utslängd från hemmet av sina föräldrar, ensam, rädd och dessutom ska betala sina sjukhuskostnader! Ingen situation man önskar sina flickor!! På The Fortress får flickorna hjälp med att ta med sig materialet, transport till sjukhus och mödravård

 

I våras erhöll jag Signe Thorfinns stipendie så jag nu kan åka till Uganda, Kampala och The Fortress. Under ett par veckor ska jag hjälpa Josephine och flickorna på hemmet. Jag ska utföra lite enkel mödravård, ge flickorna utbildning inför stundande förlossning, det väntade moderskapet, babyskötsel, allmänn egenvårds skötsel och såklart få följa med till förlossningen när det blir dax att föda!!! Det ska bli fantastiskt spännande!!

Stipendiet täcker min flygresa, boendekostnad, visum och vaccinationer. Jag har tagit semester från mitt arbete, och arbetar gratis på plats, som volontär. Min familj ställer alla upp på detta, då det såklart blir lite mer hemmajobb för alla här hemma! Men det känns viktigt och angeläget, berikande och spännande för hela familjen. 


En hel del släkt och vänner har redan skänkt pengar, kläder och grejer! Tusen tack allihop, jag vågar knappt ens nämna ordet insamling igen!! Men alla fantastiska människor som nu vill hjälpa till att ge dessa flickor och deras bebisar en bra start i livet är såklart såååå välkomna att skänka pengar! 
 

Detta är exempel på vad pengarna går till! Jag ska för insamlade medel köpa hygienartiklar till flickorna, sjukvårdsmaterial, mediciner om det behövs. Eventuellt överskott sätter jag in till The Fortress så de har till framtida "mammakit", transporter och mödravård, allt vi i Sverige ser som självklara, särskilt när vi ska föda barn!!! 

 
Länk till hemsidan www.thefortress.se finns  HÄR,  sätter ni in pengar direkt på deras konto, så skriv gärna ert namn OCH mitt namn så vet The Fortress att pengarna kommer från min insamling.
Den som vill swischa mig direkt gör det på 070-515 82 42. 
Har du tunna mössor eller filtar, sköna, enkla bebiskläder att skänka får gärna skicka PM på mail, messenger, sms. Välkommen att följa resan på instagram:  enklassisksvenska

Äventyret börjar den 3 oktober!! 
Taggar: Uganda, the Fortress, volontär, volontärarbete;

Kommentera inlägget här :