Avresa och ankomst Dag #1

Tänkte börja sortera lite bilder, tankar och minnen! Det var svårt att hinna med under resans gång så här kommer lite dag för dag summering. 

Avresa från Göteborg Landvetter flygplats. Mamma o pappa skjutsade mig. Sentimentalt och symboliskt då de hämtade mig nästan på dagen för 46 år sedan.
(null)

Jag flög med Finnair och hade en lång transfer tid i Helsingfors, flög natten och landade efter att ställt klockan 7 timmar fram i tiden på fm på Seouls flygplats Incheon.  Hoppade på en buss och efter ca en timme kunde jag utan problem orientera mig till hotellet. Där träffade jag två av resedeltagarna, de är från Danmark, Heidi och Brit, och vi begav oss med tunnelbana till Gangnam för att shoppa, titta och äta lunch! 
(null)

(null)

(null)

Jag har aldrig ätit mycket koreansk mat tidigare! En gång testade jag i Bangkok och blev väl inte direkt stormförtjust, men nu smakade det fantastiskt! Bibimbap, ris, grönsaker, ägg och grillat fint kött vid sidan om. Inte ihop rört utan snygggt och fint så man se vad man serveras och ska äta! Kändes fräscht och sunt på något sätt. 
(null)

(null)

(null)

Självklart serverades kimchi som sidorätt! Det kommer in många små skålar med olika små sidorätter som man äter till. Kimchi är det mest kända. Oftast bestående av kål, men kan också vara gjord på gurka, groddar eller rättika. En slags inläggning med chili och andra kryddor. Alla säger att man vänjer sig och sedan blir beroende. Jag tänkte att om jag äter lite varje dag så kanske jag gillar det innan jag åker hem. 
(null)

(null)

(null)

(null)

Hotell Ibis Ambassador i Insadong kvarteren låg väldigt bra. Lagom centralt och med butiker och restauranger precis intill. Nära tunnelbanan också och med gångavstånd till många sevärdheter. Jag bodde i eget rum. Hotellet hade en fin takterrass med restaurang också med utsikt över Seoul! 

På kvällen träffade jag en del andra deltagare, resten är från olika delar av USA. Vi åt kyckling och drack öl, det hör tydligen ihop här, fanns massa olika ställen för just chicken and beer! 

Så, en fantastisk första dag! Spännande och rolig. Det känns rent, snyggt, organiserat och lagom exotiskt för att kännas annorlunda, men lagom välbekant för att kännas tryggt. Skön känsla för en lagom svenska!  (null)

Att slippa den millisekund då folk tittar till på en för att besluta och katogoriser en, för att bestämma hur man ska bli bemött, känns både angenämt och skrämmande. 

Taggar: Sydkorea, adopterad, återresa;

Kommentera inlägget här :