Midsommarafton 2018

En ovanlig och trevlig midsommarafton i Seoul. Vi var fem stycken som åkte med ledaren Minyoung till vår adotionsagentur Social Welfare Society- SWS idag på fm. De tog emot oss mycket väl och hälsade oss formellt tillbaka till Korea. Vi fick titta i våra dokument. Ingen av oss hade nya uppgifter. Vi är också de som är bland de äldre på denna resan, vilket kan förklara de knappa uppgifter som finns. Jag fick dock se orginalfoton, samt ett jag aldrig tidigare sett när jag är riktigt liten. Det var också helt overkligt att få se de foton mamma och pappa skickat in när de ansökte om adoption. Det är alltså nästan 50 år gamla foton de tagit på sig själva och sänt till Korea, och de finns där än idag i deras arkiv!! Det har alltså hänt på riktigt! 



(null)

(null)

De hade två avdelningar för bebisar som vi fick besöka, men inte fotografera. Det fanns idag 15 st små bebisar under 6 mån där som alla togs väl hand om av personal. Jag blev glatt överraskad av att de gullade, kelade, pratade och höll i bebisarna precis som om det vore deras egna. Jag hade föreställt mig att de ligger ensamma och gråter i sina sängar. Än idag är det tabu att vara ensamstående mamma i Korea. 


(null)


Vi blev därefter bjudna på en jättefin lunch - korean barbecue. Tunt, skivat font kött grillas vid bordet och man äter det med massor av tillbehör. Det var fantastiskt gott!! 

(null)

(null)


Efter det shoppade vi lite souvenirer, strosade runt på stan, drack kaffe och bara insöp miljön, innan det var dags för det officiella öppnandet av Mosaic Tour 2018!! Vi gick igenom en del seder och bruk vi måste kunna. Prata tyst på tunnelbanan, aldrig hälla upp alkoholhaltig dryck till sig själv, alltid ta emot en gåva med två händer och hälsa med två händer. Man säger heller aldrig förlåt om man råkar springa på någon eller trampa någon på tårna på gatan eller i tunnelbanan, det är helt enkelt något man får räkna med här. 

Sydkorea är fem gånger mindre land, men har tio så många i befolkningen. Bara i Seoul bor det 10 miljoner i innerstan!! 

(null)


(null)

(null)

En spännande midsommarafton, även om jag saknar familjen hemma i Sverige! Avslutar med en kvällsvy över Seoul denna magiska midsommaraftonsnatt 2018. 

(null)



Taggar: Sydkorea, adopterad, återresa;

Kommentera inlägget här :