Sightseeing, barnhemsbesök, fotbollsmatch #dag 3

En händelserik dag som avslutades med att jag plötsligt blev en koreansk fotbollssupporter!! 


Den började på det kungliga historiska palatset, Gyungbok Palace, som bestod av massa riktigt fina gamla byggnader. Det låg beläget vid Gwanghwamun Square. Vi strosade runt precis som en äkta grupp asiatiska turister-  Det vi alltid skrattar åt lite när vi ser, nu var jag en del av det själv. Vi hade likadana tour t-shirts och flaggor. Många andra besökare var uppklädda i traditionella folkdräkter- hanbok.  Mycket vackra kläder! 

(null)


(null)
I
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Efter detta fick jag återse och besöka det allra första "hem" jag varit på. Vi var tre stycken som i början av 70-talet hade bott på detta sjukhus, vi är alla sk. hittebarn. Vi togs då till dåvarande Seoul Central Hospital, idag är det ett barnbibliotek. Det var på 70-talet ett slags jourhem kombinerat med sjukhus. Många barn dog där för att de hittats i så dålig hälsomässigt skick, medan vi som var friskare lämnades för adoption. Jag hittades när jag var ca 20 dagar gammal i samma kvarter som sjukhuset ligger, så detta är den plats där jag sedan togs om hand innan jag hamnade i fosterhem i Korea i väntan på utlandsadoption. Väldigt overklig känsla att det faktiskt existerar en plats jag verkligen varit på här i Sydkorea. Just då, när jag var där kände inte jag att det var så känslosamt, men i efterhand känns det ju ganska överväldigande att det faktiskt finns ett ställe där jag varit på i Seoul innan jag kom till Sverige. 

(null)


(null)


(null)


(null)


(null)


Sedan blev det lunch på Toginmarket. Massa små gatustånd i en stor saluhall. Vi fick små myntbuntar att handla för och det bästa är stekta dumplings och Jiap Che- sötpotatisnudlar med lite grönsaker. Åt Ananas och melon som efterrätt.  Mysigt att strosa runt och titta på allt och insupa miljön. Mer typiskt asiatisk miljö, som jag tidigare erfarit. 

(null)

(null)

Därefter besöke vi ett barnhem - Angels Haven. Alla barnen är lämnade i sk. " baby boxar", det var små bebisar, små barn och även äldre ungdomar som bodde på hemmet. Så många som inte har någon familj. Vi tillbringade dagen med dem, tog dem på utflykt på Han River, och därefter middag! Alla fick ansvar för ett barn var. Jag hade en flicka som var ca 6-7 år kanske

Där lekte vi med dem, blåste ballonger och såpbubblor etc. båtutflykten var fin, men lite stökig då vi hade typ 30 barn att hålla ordning på. Fin vy att se hela Seoul från vattnet. Vi åt med alla barn på en restaurang, koreansk barbecue men med fläsk kött. Svårt då vi inte hade något gemensamt språk med barnen, mem vi fick berättat för oss efteråt att de sällan kom ut för att kunna leka. Barnhemmet öppnade på 50-talet och har än idag barn från nyfödda till 18 års ålder. När de nått myndighetsåldern flyttar de it i ett samhälle som inte kan acceptera deras bakgrund. De får mycket svårt stt få utbildning, jobb, äktenskap etc. Jag inser att detta troligtvis hade blivit min uppväxt. 

(null)


(null)

(null)


(null)

(null)

(null)

(null)

Jag fick också förmånen att kunna dela ut några sk. Babypaket som iordningställts av sponsorer för att skänkas till behövande barn. Så för välgörenhetsorganisationen Gnosjo Globals räkning kunde jag överräcka dessa i samband med mitt besök på barnhemmet, tillsammans med en jättefin stickad tröja min faster gjort till en bebis. Det blev väldigt uppskattat av personalen. 
(null)

(null)

Kl 24:00 lokal tid började fotbollsmatchen i VM. Vi var ett gäng som gick till centrum och såg matchen på storbildsskärm. Ingen av amerikanarna hade tidigare varit med om att man tittade på fotboll på Vi köpte tröjor och flaggor och hejade så gott vi kunde, det var en underbar stämning i centrum av Seoul! Matchen var Sydkorea - Mexico och tänk så lätt det var att bli en sydkoreansk fotbolls supporter!  Hann även se lite av Sverige -Tysklands matchen på TV när jag kom hem vid 03 tiden på natten!! 

(null)


(null)


(null)

Taggar: Sydkorea, adopterad, adoption, återresa;

Kommentera inlägget här :