Avslutningsdag #10


Lördag 30/6 2018 Seoul


Träff i lobbyn vid 10. Vi gick till ett buddistiskt tempel- Jogesa Temple,  mitt inne i centrala delarna av Seoul. Vi besökte också en staty som upprättats till minne/ära över alla de unga koreanska kvinnor och flickor som kidnappades och hölls som sexslavar till de japanska soldaterna under Japans ockupations- comfort Woman eller trösterskor som de kallades. Statyn står mittemot den japanska ambassaden, varje onsdag demonstrerar kvinnor vid statyn för att få en officiell ursäkt och ett erkännande att det har hänt. Läs gärna den hemska men väldigt bra boken Vit Krysantemum som handlar om ett syskonpar som blir grymt utsatta. Det koreanska folket och Korea som land har en grym och hemsk historia, och även idag är ju halvön utsatt för politiskt läge som påverkar hela världen. 

(null)



(null)

Lägg märke till den lilla fjärilen i bröstet på kvinnans skugga. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Vi fick en jättefin lunch på ett hotell. Därefter var det fri tid, jag och Meeja gick och shoppade lite souvenirer. Sedan träffade vi Matt och vi gick vidare till shoppingstråket nr 1 Myeondong. Skyskrapor och matstånd och alla butiker du kan tänka dig. Vi stötte på Peter och Jeoffrey också och strosade runt några timmar. Mysigt och trevlig shopping! 


(null)


(null)

(null)


(null)

(null)

(null)

Gjorde mig iordning för banketten. Tog min nyinköpta Hanbok, en modernare variant av Hanbok än de traditionella. 


Det blev en överdådig middag, många tal och en fin avslutning. Alla volontärer, sponsorer och biologiska familjemedlemmar var inbjudna. 

Efter middagen, fotografering och presentutdelningar gick vi åter ut på stan för en sista Noribang dvs kareokekväll tillsammans! 


(null)


Vi var några stycken som köpt och klätt oss i Hanbok.

(null)

Vänner! 
(null)

Fat med alla gruppmedlemmarna namn målade, en gåva till volontärer och ledare.

(null)

Dukat för bankett
(null)

Jag och tre av ungdomarna! 
(null)

Jag och arrangören Minyoung! 
(null)

Jag och Meeja från Utah! 
(null)

Gruppfoto från bankettkvällen! 


Taggar: Sydkorea, adopterad, adoption, återresa;

Kommentarer :

#1: Anneli

Hej Monica,
Tack för bra blogg-reportage och fina bilder! Hittade din blogg via AKF:s hemsida. Gör själv strax min första återresa, med SWS:s Welcome Home-program. Ser mycket fram emot resan och än mer nu efter att ha läst din blogg.
Tack igen!

Svar: Hej Anneli!

Förlåt för ett sent svar. Det är ibland svårt att se när man får kommentarer. Det var verkligen en positiv upplevelse för mig och jag hoppas verkligen att du får det lika bra.
Nu är det bara att försöka spara ihop till nästa resa. Jag vill absolut tillbaka, gärna med familjen och kanske tillochmed mamma o pappa. Berätta gärna hur du upplevde det. Finns du på instagram så jag kan se och följa?!?
Hälsningar Monica
Monica Hellström

skriven

Kommentera inlägget här :