Afrika, Uganda, Kampala, The Fortress

En sammanfattning som är svår att göra då det blivit mycket intryck på få dagar, och väldigt mycket har hänt!! 
Det är dock som om jag ställer om direkt när jag kliver av planet, detta känns helt och fullt normalt, trafiken, kaoset, alla människor och de lite enklare förhållanden som råder känns helt naturligt!! Även om jag aldrig tidigare varit i Afrika eller Uganda, så känns allt väldigt välbekant. Det är väldigt likt Nepal, Katmandu, Indien och övriga Asien! 

Jag har nu träffat flickorna på The Fortress några dagar, det kommer ta tid att lära sig alla namn. En 17-årig flicka fick tvillingar för en månad sedan, en är nyförlöst sedan i söndags. Den flickan (mamman) är dövstum. Två av flickorna är höggravida, några är i ca 5-6 månaden. De flesta är mellan 14-19 år. Ett par flickor är anställda att jobba och hjälpa till med barnen, städning och matlagning. Josephine, barnmorska och "chef" håller i allt. Hennes man Titus är pastor i en protestantisk kyrka.

The Fortress har ett utbytes program med olika socionomutbildningar i världen. Två studenter är här från Belgien, och två från Göteborg för tre månader och gör sin praktik på The Fortress. De är med flickorna varannan dag var, har utbildning med dem, ger dem stöd, råd och jobbar tillsammans med dem för att förhoppningsvis kunna återförenas med sina familjer efter förlossningen. Mycket trevligt för mig att träffa andra svenskar och västerlänningar!! Vi har redan gjort en hel del saker tillsammans! 

Vi har varit på marknad och lagat mat ihop med flickorna på The Fortress och bjöd på det, varit på privat sightseeing i Kampala, och varit med på gudstjänst. Det var en fantastisk färgstark upplevelse på alla plan. Så mycket sång, musik och dans, och ALLA kom fram och kramades och hälsade oss så välkomna till  kyrkan! 

Jag har delat ut bebiskläder, mössor, filtar som jag fått till skänks hemifrån. Jag delade ut köksredskap, spel, ljus och massa annat som jag köpte hemma för insamlade pengar och hade med mig. En väldigt uppskattad present som varje flicka fick var en egen necessär med lite personliga hygienartiklar i. Jag har delat ut BH:ar jag fått, tandborstar och tandkräm, bindor, trosor och annat ni alla gjort det möjligt för mig att ge dem. 
Senare i veckan ska vi köpa mediciner, besöka sjukhus och slumkvarteren för att dela ut mer saker jag haft med mig. 

Jag bor i en lite lägenhet ganska nära The Fortress, men ganska långt från centrum. Jag färdas på det enda sätt som går att ta sig fram på i den myllrande trafiken - på Boda Boda, en mc taxi. Jag köpte en hjälm för 80kr, sedan är det bara att blunda och åka med!! 

Jag har också hunnit träffa en Gnosjöbo här i Kampala! Vi kände varann när vi växte upp i Gnosjö, eller egentligen kände jag hans bror och han min syster, men ute i stora, vida världen blir vi alla syskon. Vi hade en mycket trevlig kväll tillsammans, jag och Marcus Holmgren!! 

Skriv inläggstext 

Avslutar detta inlägg med en suddig nattbild över Kampal, där fullmånens sken är lika fantastisk på natten som solskenet här vid ekvatorn är på dagen!! 

Kommentera inlägget här :