Packar, packar och packar om igen!!

Med knappt en vecka kvar till "Take off", har de riktigt konkreta förberedelserna börjat. Jag har samlat in skänkta bebiskläder, mössor, filtar och underkläder, nu ska jag bara försöka få med mig allt, men jag tycker jag börjar bli lite proffs på stora packningar!!! 


Jag säger som de flesta säger när barnen börjar bli större:" har de verkligen varit så här små!!! "
Vilka små söta bebiskläder, tack alla småbarnsföräldrar som skänkt och ni som stickat och lagt tid och möda på det ❤️🙏🏾. 

Vaccumpåsar är perfekta att packa i, stoppa in allt, tryck ner i väskan och sug ur all luft med dammsugaren!! Då får det plats med mycket!! Tyvärr är det ju vikten som stoppar mig från att ta med så mycket, och det är mycket mer som ska med!! Qatar har dock sponsrat med lite extra vikt. Även denna gång har jag fått en del sjukvårdsutrustning till skänks som annars skulle slängts. Jag har fått resväskan, och jag blir skjutsad till Stockholm. Flygresan, boendet och kost betalar jag med pengar från ett stipendie jag fått - Signe Torfinns stipendie. Tiden och jobbet där är volontärarbete. 

Jag har också denna gång fått pengar donerat, det blir ett generöst bidrag till The Fortress flickorna, så jag ska kunna köpa mediciner, sjukvårdsutrustning, vård och omsorg för i samband med deras förlossning. I Uganda betalar var och en sina saker, från bindor, underlägg, rakblad att skära navelsträngen med och handskar till barnmorskan. Mödravård och sjukhusvistelse är också kostsamt. Vill du vara med och bidra så går det batt swisha mig eller betala in till The Fortress direkt!! Jag funderar också på att köpa kondomer  och ha med mig, eller om det finns på plats? Oavsett så tänker jag köpa hygienprodukter och annat vardagligt till flickorna på The Fortress för skänkta pengar. 

Jag äter också sedan några veckor tillbaka Lariam, malariaprofylax. Jag har fått mitt Visum och såklart det viktigaste för att få komma in i landet- intyg på att jag vaccinerat mig mot gula febern!! Jag har också många andra vaccinationer, en del sedan tidigare, andra fick jag komplettera. Det är Hepatit À och B, kolera, difteri, stelkramp och polio, jag har druckit vaccin mot Tyfoid och och något annat!! Det finns många sjukdomar vi i västvärlden lyckats utrota!! 

För ett år sedan läste jag kursen Global Hälsa i Jönköping. Den handlade om hälsovård, sjukvård och förlossningsvård i låginkomstländer. Mödra -barna dödligheten är stor ute i världen, att överleva sina fem första år ingen självklarhet, utan förenat med stora risker för så många. Det ska bli så spännande att få bekanta mig med Afrika som kontinent, Uganda som land och The Fortress i Kampala som hem för blivande och nyblivna unga mammor. 

Kommentera inlägget här :