Barn återfunna och chans till återförening finns

 
Nyheten om de svenska och danska föräldrarna som tvingats lämna tillbaka sin adoptivson de haft i sju månader har under ett par dygn varit på löpsedlarna och på tv nyheterna. Organisations- och byråkrati strider mellan myndigheter förklaras det med. Svårt att veta vad som egentligen hänt genom massmedia. Vad är sant, vad har hänt?! Har ett barn blivit kidnappat från sina föräldrar och blivit lämnat till adoption? Och varför är inte det rubriken? "Barn kidnappas för att adopteras bort" "Föräldrar har chans att återförenas med sitt barn", båda dessa skulle också kunnat vara rubriken.
 
 
 
Jag tänker på de biologiska föräldrarna, kanske har de återfunnit sin kidnappade son, i sista sekund för deras del innan det hamnade långt bort i ett annat land. Har de fått sin son kidnappad, har de sökt och letat och velat återfinna sonen? Kan de nu äntligen få återförenas?
Hur ser rubriken ut i Kenya? Varför vinklas det alltid från de vitas sida? Jag vill betona att jag självklart känner med adoptivföräldrarna och deras hemska situation och sorg, de är säkert också de första att kunna förstå de biologiska föräldrarnas förtvivlan. Det som drabbas värst är barnet, som alltid.
 
Länk till Expressens artikel finns HÄR.
Länk till SVT nyheter finns HÄR.
 
Är jag fel ute? Kom gärna med synpunkter och kommentarer, hur känner ni kring detta?
Taggar: adopterad, vuxen adopterad;

Kommentarer :

#1: Anonym

Visst kan det vara som du skriver, men det är oacceptabelt att utsätta familjer och barn för det här. Hur är det möjligt att behöva lämna sitt nyfådda barn? Mitt hjärta brister och tankarna går till de drabbade familjerna ❤️ Av den information jag forskat endel i, är risken överhängande stor att familjerna är brickor i ett politiskt spel. Familjemedlemmar som levt ihop i flera månader, vars barn hämtas av polis och tv-team. Det är så mycket som är tokigt i det här. Jag finner egentligen inga ord.
Visst kan det vara så att barnens biologiska föräldrar hittat fram och får tillbaka sitt barn. Men dessa barn kastas fram och tillbaka när livet är som känsligast. Ett rörigt svar som jag inte vet hur jag ska författa riktigt... /Cecilia

Svar: Jag håller helt med om att det är fruktansvärt det som hänt, för alla inblandade, främst barnet. 😰 Det jag ifrågasätter är att massmedia alltid vinklar sina storys och rubriker till de vita västerlänningarnas fördel. Om det är politiskt spel är det ju rubriken och storyn!! Barn kidnappas och förbereds för adoption utan biologiska föräldrars medgivande eller kännedom när de finns att hitta. Jag menar att det är lika tragiskt att de är drabbade, som de tänkta adoptivföräldrarna, men det nämns endast i förbigående.
Monica

skriven
#2: Anonym

Detta kan vara en intressant vinkel; http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mardrom-for-de-svenska-familjerna

Svar: Ja, jag tror att det är en av artiklarna jag länkar till i mitt inlägg, men tack ändå!! 😃
Monica

skriven
#3: Anonym

Glömde: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/mardrom-for-de-svenska-familjerna

skriven
#4: Emma

Tänker att det vinklas på det sättet för att man inte vet bakgrunden till att barnen inte är hos de biologiska föräldrarna...

Svar: Det är det massmedia kanske borde tittat djupare i......
Monica

skriven
#5: Anonym

Ja, du är fel ute. Det som händer är ett politiskt spel, med allra största sannolikhet. En nystartad kenyansk adoptionsorganisation med många frågetecken och politiska poäng som vill vinnas. Den kenyanska adoptionsprocessen är troligtvis den mest rigorösa i världen och att barnen ska ha kidnappats från sina biologiska föräldrar som nu vill ha tillbaka dem är väldigt osannolikt.

Svar: Det är helt säkert så det är, politik och oklarheter kring organisationen, men borde inte det då varit rubriken ??
Monica

skriven
#6: Emma

Jo, det kan man ju önska. Oavsett är det oerhört traumatiskt för de inblandade som skapat känslomässiga band till varandra på något sätt.

skriven
#7: Emma

Tänker såhär också, är det adoptivföräldrarna som kontaktat media så vinklar man det givetvis utifrån deras perspektiv. Men klart man undrar...

skriven

Kommentera inlägget här :