Home of Hope in Nepal

Dags att börja uppdatera bloggen igen, tack alla som fortsatt kika in med jämna mellanrum, trots att jag blev missmodig och slutade skiva här. Unga vänners död och bortgång förra året fick mig att prioritera tiden bättre, bort från datorn och mobilen ett tag. Terrorism, våld och dödsdåd, med flykt och elände som följd får mig fortfarande att misströsta och gråta, världen står inlågor, vi befinner oss i ett tredje världskrig. Att skriva om rasism, vardagsrasism, och vardagsdiskriminering kändes lönlöst! Även om det faktiskt är aktuellare än någonsin. ❤️❤️

Men nu ska jag passa på att utnyttja bloggen, för det är dags för mig- En klassisk svenska, att ge sig ut i världen! Kan man inte hjälpa alla så kanske just jag kan hjälpa någon!! 
 
Bild från Lööf foundation newsletter. 
 
Home of Hope är ett alldeles nybyggt och nyinvigt barnhem i Nepal, beläget i byn Ratankot, mellan Katmandu och Everest! Det bebos idag av 13 barn, det finns plats för 20 st. De är mellan 5-15 år, de är helt eller delvis föräldralösa barn som levt ett extremt hårt och fattigt liv. Nu har det fått ett hem, en säng och ett par säkra mål mat om dagen! 
 
Allt detta tack vare Lööf Foundation, och dennes drivande och helt fantastiska kvinna till ordförande, Sophie Lööf. Läs mer om stiftelsen och Lööf foundation HÄR!! 
 
Invigningen av barnhemmet var planerat till 6:e juni 2015, men jordbävningen vi alla läste om här hemma raserade huset och de fick tappert börja om. I april i år var det stor invigningsfest! 
 
Bild från Lööf Foundations newsletter. 
 
Idag, över 1,5 år senare bor fortfarande många många människor fortfarande i tält under hemska förhållanden i Nepal. I byn Ratankot är barnhemmet den enda byggnaden som finns. 
 
Och tänk att lilla jag nu ska få förmånen att få åka dit!! Tillsammans med energiska och duktiga socionomen Morgan Young från Canada, som arbetar på stiftelsen. Vi ska åka dit i mitten av september, stanna två veckor och utvärdera arbetet på Home of Hope! Läs mer om barnhemmet och alla barnhemsbarnen HÄR. 
 

Morgon Young, Sophie Lööf och jag i Gullspång. 
 
Min uppgift kommer att vara inriktad på enkel sjukvård. Jag ska försöka sprida lite kunskap om hygien, nyttan av dagliga hälsosamma rutiner, och egenvård. Jag ska försöka sprida information om hur kroppen fungerar, berätta om graviditet och förlossning och kanske också få tillfälle att sprida visst ljus över preventivbiten!! Barnen ska undersökas på bas nivå, och såklart ska jag hjälpa till vad jag förmår i allt dagligt arbete det innebär att vara boende på ett barnhem i bergssluttningarna till Everest!!  Jag ska såklart berätta massor mer om allt detta, nu kommer det bli bråda dagar av förberedelser med bara en dryg månad kvar till avresa! Jag ska försöka hinna samla ihop och köpa med mig enkla sjukhusmaterial och mediciner (receptfria), lite förnödenheter barn kan behöva och lite onödigt som barn också kan behöva! 
 
Följ gärna med via bloggen, Facebook och Insta!! Jag och Morgan kommer också att skriva dagbok på Lööf Foundations blogg så följ gärna den också!! 
 

För 20 år sedan tog jag denna bild på Everest och mina vandrarkängor! Jag drömde då om att en dag få återvända och hjälpa åtminstone en enda kvinna och hennes barn. Kanske kan det bli verklighet!! 

 
 
Taggar: Home of Hope, Nepal, adoption, looffoundation, volontär;

Kommentarer :

#1: Anna Leander

Underbart Monica!! Du är en fantastisk kvinna och du kommer att få uppleva det bästa här i världen, att kunna göra skillnad!! Lycka till och all kärlek med dig ut i världen! Kram

Svar: Tack Anna för dina fina ord!! ❤️
Monica

skriven

Kommentera inlägget här :