Plötsligt händer det!

Practice practice and all is coming! 
En yoga filosofi, såväl som en livsfilosofi. Det är inte alltid det känns roligt och lätt att göra sin träning, kroppen känns stel och trög, men plötsligt en dag faller allt på plats, armarna når runt, andningen stämmer och det berömda "flowet" bara finns. Det kan hända i livet också!! Och det så det känns just nu - att plötsligt händer det! 

1979 såg jag Gudrun Schyman föda barn på TV, och därefter ville jag bli barnmorska! Vägen dit var lite slirig, men 2001 tog jag min barnmorskeexamen. 


1996 vandrade jag stigarna mot Everest Base Camp, jag har därefter närt en dröm om att få återvända och göra en sjukvårdsinsats. Nu, tjugo år senare ser det ut att bli verklighet! Jag har aktivt sett till att skaffa mig utbildning och erfarenhet som skulle göra den drömmen lättare att förverkliga. Det har inte varit utan "stelhet och motstånd", rädslor och farhågor. Det är arbetsamt och skrämmande att byta jobb, kollegor och hamna i nya sammanhang som man inte bemästrar, men det utvecklar och leder långsamt och såsmåningom åt rätt håll. 

För två år sedan ombads jag i ett sammanhang att skriva ner en egoistisk livsdröm på baksidan av ett kort, jag skrev - "inom fem år vill jag verka för bättre kvinnohälsa i Nepal". Framsidan av kortet såg ut såhär och har sedan dess legat synligt på mitt skrivbord hemma. 


För ett år sedan såg jag nepalesiska böneflaggor vaja på Svenskamässan i Göteborg, Stiftelen Lööf Foundation presenterade sin bok på bokmässan, och jag samtalade med deras volontär Johan Magnusson. Jag åkte hem och bestämde mig för att det var dags att ta tag i läget. Jag opererade foten så jag nu kan gå utan smärtor, jag sökte tjänstledigt 50% från mitt ambulansjobb för att jobba 25% på förlossningen och 25% på operation, allt för att  aktualisera mina omoderna kunskaper inom operations- och barnmorskeyrket. 
Jag kontaktade stiftelsens ordförande Sophie, jag sökte stipendier för utbildning inom Global hälsa i Låginkomstländer (som jag ska gå först nu i höst), jag yogade tålmodigt på....

Detta är ett foto av en streetpreformer, det är inte jag.....än!! 😊

Så plötsligt en dag i juni får jag frågan om jag fortfarande kan tänka mig att åka till Nepal som volontär ?!?!? Kan jag komma till Gullspång och träffas?!? 
Plötsligt föll pusselbitarna på plats händerna nådde varann, sinnet var redo och stjärnorna var i sin rätta bana. 
Plötsligt hände det!! 
🙏🏾 Namaste!! 
Taggar: Lööf foundation, Nepal, enklassisksvenskagoesnepal16, kvinnohälsa, volontärarbete;

Kommentera inlägget här :