Vaknar till en mardröm

Den 9 november 2016 kommer bli ett lika hågkommet datum som den 11 September 2001!
9/11 och 11/9 känns just nu som en ganska dålig sifferkombination. För evigt ett datum som är inristat i minnet och kroppen, en känsla av att vakna till en mardröm man inte vill tro är sann. Alla har vi sådana datum och dagar när vi vet precis vad vi gjorde när vi förstod vidden av att något hemskt hänt. Ju äldre vi blir, ju fler sådana datum och dagar blir det på listan. En del är personliga, men en del, som dessa två, drabbar hela världen. Morgonen när jag som tonåring vaknade och förstod att någon mördat Olof Palme, när Estonia förlist, annandagsmorgonen när tsunamin dragit in över Thailandskusten kommer de flesta ihåg eller dagen när Anna Lindh blev mördad. Men fasan när jag hade två små barn och en solig september morgon vaknade, hörde på nyheterna och såg bilderna av två plan krascha in i world Trade centre slår det mesta - tills idag!!

Lite bilder från Instagram på olika reaktioner. Jag valde ut att "reposta" de jag tyckte var mest och bäst beskrivande vad jag känner nu. Det är alltså inte jag som tagit fotona.

Jag har varit vaken och jobbat hela natten, följt valvakan via radion i ambulansen. Först trodde jag det var ett skämt, att det faktiskt verkade vara möjligt att Trump skulle ha en chans! Men timmarna gick och det framstod att det faktiskt skulle kunna bli just så otroligt hemskt som många aldrig trodde skulle kunna hända. Som alla har försäkrat inte skulle kunna hända igen!!
Historien upprepar sig åter, alla frågar i efterhand: hur kunde de låta det ske?!?
Kanske är svaret rädsla?? Jag vet inte! Rädsla för att själv gå miste om något, dela med sig, jämna ut, inse att vi alla är lika jämlika och lika olika. Rädsla för allt främmande som inte är, beter sig eller ser ut som en själv. Hur ska det bli för våra barn? Vad händer nu? Är det verkligen sant?? Nu ska jag sova en stund och hoppas att jag inser att det bara var en mardröm jag drömt, och jag kommer vakna till rubriker som skriker ut i glädje att: Grattis världen! Hillary Clinton är USA:s nya president, det historiska datumet 9/11 2016!!

Karina Adelsköld menar att nu är det viktigare än någonsin att vi som kan kämpar vidare för människors lika värde och mänskliga rättigheter, jag kan bara hålla med.

Kommentera inlägget här :