Höstglöd

Hösten bokstavligen och bildligt glöder! Naturen ger en fantastiskt färgsprakande tavla, det ena trädet glöder mer än det andra och tillsammans skapar de harmoni, förvandling och förundran.

Jag har tillbringat de senaste två veckorna på utbildning i Jönköping - Global hälsa. En mycket intressant, viktig och lärorik utbildning om sjukdomstillstånd, hälsovård och bistånd i låginkomstländer. Två av de mest erfarna, mycket duktiga och entusiastiska professorer/läkare jag träffat har delat med sig av ons kunskaper, berättelser och erfarenheter under både lättsamma former och mastiga teoripass.

Tyvärr är kontentan av dessa veckor bara ett förtydligande av vad jag alltid känt men som nu är extra konkret: världen är så orättvis!! Känslan av tacksamhet över att fått växa upp i rätt del av världen får dock en lätt bismak av skam över att jag faktiskt är glad och lättad över vilken tur jag haft!!

Men att träffa 25 andra kusrdeltagare från hela Sverige, som alla brinner och glöder för samma sak, nämligen att hjälpa och bistå människor i dessa länder skänker hopp, och att höra föreläsarnas entusiasm och nytänkande sätt ger tröst! Det går att förbättra och det går göra skillnad. Det är många som glöder och tillsammans bildar vi en hel höstskala av olika färdigheter och skickligheter som kan förändra och förbättra.

Jag blir ju inte mindre sugen på att ge mig ut i världen, men det är heller inte så lätt som det verkar. Det är inte bara pengar och tid som investeras, det är också föräldraaspekten, jobb, hem och relationer som ska intergreras.

I helgen är vi i Linköping, njuter av Viggeby naturreservat, fin natur och frisk luft samt massor av god mat tillsammans med min syster och hennes familj.

Kommentarer :

#1: Emma

Jag tycker att det är jätte fina bilder!

skriven

Kommentera inlägget här :